En hup, enter. Argh, niet goed! Maak jij ook een zooitje van je updates?

Over het belang van even nadenken voordat je een tweet of update de wereld in stuurtDelen, daar gaat het om op social media. Het delen van nieuws, kennis, tips, ervaringen. Dat gaat allemaal steeds sneller. We hebben volle agenda’s, afspraak volgt op afspraak, deadlines hangen als donkere wolken boven ons hoofd en werk en privé lopen steeds meer in elkaar over.

Een tweet of update is zo verstuurd. Kwestie van intypen en op enter klikken. En met dat volle hoofd van ons willen we dat nog wel eens iets te snel of ondoordacht doen. Shit, denk je dan. Dat had ik best iets beter kunnen formuleren.

Terwijl de impact van berichten op social media nog steeds groeit gaan we er tegelijkertijd steeds makkelijker mee om. Google, als je actief bent op social media (niet actief op social media? Groot gelijk. Kijk hier waarom), maar eens je eigen naam. Dan zie je dat je profielen op social media zich bevinden onder de eerste zoekresultaten. Als iemand jou zoekt is de kans groot dat hij uitkomt bij je Twitter- of LinkedInprofiel en je tweets en status-updates bekijkt. Het beeld dat die persoon zich vervolgens van jou vormt, wordt grotendeels bepaald door de inhoud van die tweets en status-updates.

Dat geldt voor personen, maar natuurlijk net zo goed voor bedrijven. Google maar eens je bedrijfsnaam. Als je actief bent op social media komen je profielen prominent naar voren in de zoekresultaten. Dat is heel positief, potentiële klanten kunnen zich op deze manier snel een goed beeld vormen van je bedrijf.

Het brengt tegelijkertijd natuurlijk wel verantwoordelijkheden met zich mee voor de medewerkers die je accounts beheren en medewerkers die met persoonlijke profielen actief zijn op social media. Het beeld dat de buitenwereld heeft van je organisatie, wordt deels (en in steeds belangrijkere mate) bepaald door de uitingen die zij doen op social media.

Bewustwording creëren van de snelheid en het bereik van social media met behulp van onder meer een social media-code is daarom zonder meer belangrijk. De basis van iedere social media-code is dan ook de medewerkers oproepen vooral hun gezonde verstand te gebruiken. De kernwaarden van de organisatie zoals die, als het goed is, al voordat je social media ging gebruiken waren geformuleerd, zijn nog steeds van kracht. Daaraan is niets veranderd.

Ook heel belangrijk daarbij – en daar is mijns inziens nog veel te weinig aandacht voor – is het gebruik van correcte spelling. Want ook kleine, op het eerste oog onbelangrijke zaken, kunnen het beeld dat mensen hebben van je organisatie negatief beïnvloeden. Niet dramatisch negatief, maar wel in zo’n mate dat je als bedrijf eerst een minder positief beeld moet weerleggen voordat je eventueel met iemand zaken kunt doen.

Zoals steevast spelfouten maken in tweets en updates. Geen hoofdletters gebruiken, een t gebruiken waar een d hoort, punten en komma’s voor het gemak volledig achterwege laten, een link toevoegen die niet werkt…. Fouten maken is natuurlijk menselijk, maar een zooitje maken van je updates is gewoon onprofessioneel. Uit onderzoek van Disruptive Communications blijkt ook dat spelfouten, naast te veel ‘verkopen’ in je updates, klanten behoorlijk kunnen irriteren.

Wat klanten en opdrachtgevers bepaald niet waarderen in je social media activiteitenVraag je medewerkers daarom om bij elke update, reactie of tweet eerst even na te denken: is hetgeen ik online wil zetten gepast, draagt het positief bij aan de doelstellingen van de organisatie én heb ik mijn boodschap correct en juist geformuleerd?