Blog

Terug naar Blog

Eenvoudig je eigen online magazine samenstellen met Flipboard. Case: PieterBas Automatisering

Logo Flipboard bij blog over Flipboard in de bouw en techniekPieterBas Automatisering mag met recht een voorloper worden genoemd als het gaat om ‘nieuwe marketing’.  Dat blijkt onder meer ook uit de middelen die het bedrijf inzet. Want waar PieterBas vrij uniek in is in de branche, is de inzet van Flipboard.

Voor mij was Flipboard als zakelijk middel helemaal nieuw toen ik er via PieterBas op werd gewezen en ik dacht direct, daar moeten meer bedrijven van weten. Daarom bij deze een blog over Flipboard, met als voorbeeld uit de branche: PieterBas Automatisering.

Toen ik in 2011 Van weerstand naar transparant schreef, stond de inzet van social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector nog in de kinderschoenen. LinkedIn was redelijk bekend, maar Twitter, Facebook of een eigen weblog bijhouden, dat was iets wat maar heel weinig bedrijven deden.

Alhoewel er op dit vlak nog steeds een wereld te winnen is in de branche, groeit het aantal prachtige voorbeelden met de dag. Voorbeelden van bedrijven die hun blog en social media met veel succes inzetten. Die hun naamsbekendheid vergroten, hun imago verbeteren en hun netwerk elke dag zien groeien.

logo PieterBas AutomatiseringHelemaal anders
PieterBas
, dat automatisering ontwikkelt voor afvalverwerkingsbedrijven, is zo’n bedrijf. Het besloot in 2012 dat het, marketing-technisch, helemaal anders moest. Geen focus meer op direct mail, advertenties en telemarketing, maar ‘thought leader’ worden. Oftewel: PieterBas positioneren als autoriteit door via blogs, social media en e-mail kennis en informatie te delen over alles wat speelt in de afvalindustrie.

Niet over jezelf praten
De berichten die PieterBas sindsdien deelt gaan niet uitsluitend over het eigen bedrijf, producten en diensten en de betekenis van die producten en diensten voor klanten. Juist niet. Ze gaan over de nieuwste ontwikkelingen in de afvalbranche, over vragen die spelen in die branche en over leuke en grappige dingen die te maken hebben met de branche.

Altijd is daarbij het uitgangspunt: mensen niet lastig vallen met informatie waar ze niet op zitten te wachten, maar waarde toevoegen. Van betekenis zijn. De vragen en interesses van klanten en andere relaties centraal stellen en ze daarin verder helpen.

Het heeft PieterBas geen windeieren gelegd. Meer en betere relaties met klanten, het gewenste imago van innovatief en deskundig bedrijf en zelfs een veel hechtere interne organisatie.

Flipboard: je eigen online magazine
Nu kwam ik enige tijd geleden via Twitter in contact met Marguerite Tachet. Zij is verantwoordelijk voor het content management van PieterBas en Waste Insight en, zo ontdekte ik al snel, fervent gebruikster van Flipboard. Flipboard is bepaald niet nieuw (bestaat sinds 2010). Maar als je, zoals ik tot voor kort, toch niet precies weet wat het is:

Flipboard is een app (waar tegenwoordig ook een desktop versie van beschikbaar is) waarmee je al je sociale netwerk-activiteiten (op thema) kunt verzamelen en kunt presenteren in een online magazine. Compleet met animatie, foto’s en video’s en de mogelijkheid om de inhoud met anderen te delen. Je kunt daarbij ook anderen uitnodigen om content toe te voegen.

‘Dat moeten we bij het blog plaatsen!’
Voor Marguerite was het in eerste instantie vooral een app die ze voor zichzelf gebruikte. Op zoek naar input en achtergrondinformatie bij blogs verzamelde ze interessante links en updates in een Flipboard-magazine. ‘Een overzichtelijke manier om die informatie te bewaren,’ aldus zijzelf. ‘Voor als ik nog een keer iets na moest zoeken.’

Toen zag de directeur van PieterBas Automatisering, Hans Buskens, het Flipboard-magazine dat Marguerite had gemaakt in aanloop naar een artikel over bioplastics. ‘Dat moeten we bij het blog plaatsen!’ zei hij direct.

Eenvoudig je eigen online magazine samenstellen met Flipboard. Case: PieterBas Automatisering
Mooi en overzichtelijk
Zo gezegd, zo gedaan. Sindsdien zet PieterBas Flipboard in als bron van achtergrondinformatie bij blogs én in combinatie met de digitale nieuwsbrief, waarbij de inhoud van de nieuwsbrief ook als Flipboard-magazine kan worden bekeken. Het bedrijf merkt dat het door lezers wordt gewaardeerd. Marguerite: ‘Het is een hele toegankelijke manier om informatie te presenteren omdat het er zo mooi en overzichtelijk uitziet.’

Niet meer eindeloos zoeken
En het verrijkt. Zo kwamen medewerkers van PieterBas er twee jaar geleden achter dat er vrijwel niets werd gepubliceerd over wegen en weegbruggen. Terwijl er wel veel behoefte is aan informatie hierover. Daarop besloot het bedrijf regelmatig te gaan schrijven over dit onderwerp. Inmiddels zijn er meerdere artikelen en onlangs besloot Marguerite die artikelen, samen met artikelen van anderen over dat thema, in een Flipboard-magazine te zetten.

Eenvoudig je eigen online magazine samenstellen met Flipboard. Voorbeeld uit de branche: PieterBas Automatisering
In dit Flipboard-magazine staan dus artikelen van de PieterBas site én van andere sites. Door over dit Flipboard-magazine een nieuw artikel te plaatsen (’Top 10 vragen over wegen en weegbruggen’) heeft PieterBas weer een mooi blog voor op de site. En als anderen iets willen weten over wegen en weegbruggen hoeven ze het web niet meer eindeloos af te zoeken, dat heeft Pieter Bas al voor ze gedaan. Én het ook nog eens overzichtelijk in een online magazine geplaatst.

Hoe werkt Flipboard?
Nieuwsgierig naar hoe het werkt, zo’n Flipboard-magazine maken? Hieronder een how-to (Engelstalig filmpje). Andere filmpjes op het YouTube kanaal van Flipboard vertellen je ook meer over de andere toepassingen van Flipboard.

Ervaring met Flipboard? Laat het weten!
Ik ben er wel van overtuigd dat Flipboard een geweldige aanvulling kan zijn op de middelen die je al inzet online. En ik ben benieuwd of er stiekem toch niet al meer bedrijven zijn in de branche die Flipboard inzetten. Ik zie je reactie graag tegemoet!

Reacties (8)

  • Hans Buskens Reageer

    Hallo Inge!
    Dankjewel voor je leuke en informatieve post over Flipboard. Ter aanvulling: Het gebruik van Flipboard bij onze digitale nieuwsbrief gaat wat verder dan alleen een andere vormgeving.
    Wanneer we een Flipboard magazine uitbrengen bij een digitale nieuwsbrief, zetten we daar niet alleen de artikelen uit onze nieuwsbrief in, maar ook verwijzingen naar de bronnen (veelal sites, blogposts, updates, etc. van derden) die Marguerite geraadpleegd heeft bij het schrijven van haar artikelen. Iemand die geïnteresseerd is in een onderwerp uit onze nieuwsbrief kan zich zo in het bijbehorende Flipboard magazine verder in de materie verdiepen.

    09/05/2014 at 10:40
    • Inge Sijpkens Reageer

      Hans, dank je wel voor je reactie en de aanvulling op het artikel. Jullie zetten Flipboard echt op een mooie manier in! Groet van Inge

      09/05/2014 at 10:50
  • Patricia Buskens Reageer

    Leuk stuk! Ik maak zelf graag gebruik van Flipboard. Makkelijke tool met fijne, verschillende toepassingen. Soms maak ik een Flipboard speciaal voor een opdrachtgever, met tips en extra uitleg of zo maar leuke sites. Maar ik maak ook regelmatig een digitaal magazine over een bepaald onderwerp, vullen met leuke content gecombineerd met eigen blogs bijvoorbeeld. Het amuseert je lezerspubliek. Of het genereert juist traffic naar mijn site. En het Flipboard magazine ziet er altijd professioneel uit als het af is.

    10/05/2014 at 10:45
  • #PieterBas speelt zich met Flipboard-magazines in de kijker Reageer

    […] weten over Flipboard en de PieterBas-case, lees dan de post van Inge. Dat kan door op de afbeelding te […]

    27/06/2014 at 09:48
  • 'Mijn' top 10 van meest gelezen blogs in 2014 | Inge Sijpkens Reageer

    […] Eenvoudig je eigen online magazine samenstellen met Flipboard. Case: PieterBas Automatisering (5.207 x gelezen) […]

    22/12/2014 at 15:43
  • PieterBas in 2015: nog meer innovaties Reageer

    […] Het gebruik van Flipboard was voor auteurs Inge Sijpkens en Sascha Murks reden om PieterBas op te nemen als case in hun boek: ‘Online marketing in de bouw’. De post die Inge eerder over PieterBas op haar eigen blog publiceerde sloeg aan en was in 2014 een van de meest gelezen artikelen. […]

    02/01/2015 at 10:34
  • Nieuwe editie PieterBas Magazine voor afvalindustrie Reageer

    […] Lees ook de post van Inge Sijpkens: Eenvoudig je eigen online magazine samenstellen met Flipboard. Case: PieterBas Automatisering. […]

    03/03/2015 at 15:46

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend