Blog

Terug naar Blog

Een eigen webshop, 10 tips voor succes

Begin deze week stuitte ik op een behoorlijk grappige reeks filmpjes van Google Analytics. De filmpjes laten zien wat klanten van ‘slechte’ webshops ervaren door situaties uit te beelden in een echte (offline) supermarkt. Hieronder 2 filmpjes uit die reeks.

Hoe zorg je er nu voor dat jouw klanten je webshop niet op die manier ervaren?

Ik sprak er over met Barry André. Hij is eigenaar van het bedrijf BANDRÉ Internet en heeft veel (praktijk)kennis over hoe je succesvol webshops en websites kunt opzetten en beheren, zowel online als offline.

Hij geeft hieronder 10 tips voor succes.

Tip 1
Allereerst: online zijn is geen doel op zich, het is een middel. Wat wil je werkelijk bereiken?

Tip 2
Een website of webshop maak je niet voor jezelf, die maak je voor de bezoeker. Verplaats je dan ook in die bezoeker bij alles wat je doet.

Tip 3
Zorg voor een duidelijke, overzichtelijke website. In een fysieke winkel zie je immers ook direct wat waar staat of hangt.

Tip 4
Verstop jezelf vooral niet achter je webwinkel. Zeg wie je bent en als er iets misgaat, los het dan op.

Tip 5
Een webshop moet je runnen als een vestiging. Als je het doet moet je het goed doen. Webshops waar geen energie in wordt gestoken sneuvelen. Het is zeker geen kwestie van achterover zitten en de webshop zelf het werk laten doen. Het rendement van een webshop is direct gelieerd aan de energie die je erin stopt.

Tip 6
Je kunt bij een webshop precies meten wat wel werkt en wat niet. Een knopje verplaatsen kan al meer orders opleveren. Houd je statistieken bij en doe er wat mee.

Tip 7

Een grote differentiatie aan producten zegt een eindgebruiker of besteller niets. Houd het eenvoudig en gebruik heldere productteksten. De meest succesvolle webshops zijn begonnen met een beperkt assortiment. Kijk maar naar bol.com. Eerst boeken, toen DVD’s, toen elektronica en nu ook speelgoed.

Tip 8
Hoe de interactie verloopt na de bestelling is cruciaal. Als dat goed gaat komt de bezoeker terug. De grootste ergernis bij een webshop is als er iets misgaat met de betaling, zoals vage betaalschermen, foutmeldingen of afwezige betaalbevestigingen. Zorg dus dat dat goed geregeld is.

Tip 9
Test je webshop en verplaats je in de gebruiker. Werkt alles zoals het moet werken? Is de website overzichtelijk en gebruiksvriendelijk? Is er voldoende ruimte voor interactie/vragen?

Tip 10
Houd altijd ruimte voor aanpassingen die nodig zijn door voortschrijdend inzicht of opmerkingen van bezoekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend