Blog

Terug naar Blog

De opkomst van de klusapps: serieuze concurrentie voor de bouw?

Jobado

Hoofdredacteur van het vakblad Aannemer Peter de Winter schreef onlangs in zijn editorial over groeiende concurrentie voor aannemers via kluswebsites/apps als Jobado. Via Jobado kunnen (kleine) klussen worden uitbesteed bij mensen in de buurt. Dat varieert van verhuizen, het repareren van een lekkende kraan, het ophangen van gordijnrails of het kitten van de badkamer, tot het compleet schilderen van een woning of het plaatsen van nieuwe ramen. Moet u zich zorgen maken over de opkomst van dergelijke apps?

Het is een beetje de tendens van deze tijd. Eind vorig jaar kwam ABN Amro in haar Branche Update Retail Bouwmarkten met het nieuws dat consumenten steeds minder vaak klussen. De redenen:

  • De jongere generatie lijkt vooral twee linkerhanden te hebben en besteedt daardoor hun klussen uit aan ouders of vrienden of leent de boormachine van de buren.
  • Er zijn steeds meer alleenwonenden in ons land en ook die klussen minder zonder permanente hulp in huis.
  • De handige klusser en doe-het-zelver wordt steeds ouder en besteedt vanwege de leeftijd vaker het werk uit.

Voor de bouwmarkten niet zo goed nieuws, maar biedt het ook kansen? Als mensen het vaker uitbesteden zijn er partijen nodig aan wie dat kan worden uitbesteed, dus het logische antwoord is ja. Maar ABN Amro noemt nog een reden:

  • Door de strengere hypotheekeisen blijft er voor huizenkopers minder eigen geld over voor een (grootschalige) verbouwing. Bouwklussen worden uitgesteld of niet uitgevoerd.

Een klus uitzetten vanaf de bank
Geld is dus een probleem (net als tijd volgens mij) en dat lijkt, samen met die andere redenen, in ieder geval deels de opkomst van apps als Jobado te kunnen verklaren. Mensen kunnen/willen zelf die klussen niet doen en dus vragen ze aan iemand anders om het te doen.

In veel gevallen is de klus zo klein dat een aannemer bellen dan weer een te grote stap is en dus zoeken ze iemand via een app die het voor een klein bedrag wel even kan komen doen. Fijn ook, want dat kan gewoon vanaf de bank als ze ’s avonds moe voor de TV zitten. En zich zorgen maken over of iemand wel/niet goed en betrouwbaar is hoeft ook niet, want er zit in die apps altijd een beoordelingsmodule, dus ze zien in één oogopslag wie ze moeten hebben.

Kans of bedreiging?
Vraag is nu: is dit het soort concurrentie waar u zich zorgen over moet maken? Mijn antwoord: dat ligt helemaal aan uw business model en uw doelgroep en ik denk dat het sowieso meer oplevert om te denken in kansen.

Een mooi voorbeeld: ik sprak alweer enkele jaren geleden met schilders Jan Roos en Ard van Harten. Zij waren erachter gekomen dat zij grofweg vier typen mensen konden onderscheiden als het gaat om het schilderwerk in en om huis.

  • Het type dat de klus volledig uitbesteed
  • Het type dat de klus op zich wel wil uitbesteden maar de kosten te hoog vindt
  • Het type dat het zelf wil doen maar niet weet hoe
  • Het type dat het sowieso zelf wil doen

Ze wisten dat ze met hun schildersbedrijf het bovenste type aanspraken, maar bij het tweede type ging de klus vaak niet door, omdat de klant werd afgeschrikt door de kosten. ‘Kunnen we niet iets bieden waar we een veel bredere doelgroep mee aanspreken?’ dachten ze.

Schilder en Advies BonIneens een veel grotere markt
Het resulteerde in de Schilder en Advies Bon. Een bon waarmee klanten een hele of een halve dag hulp en tips krijgen van een professionele schilder, plus de mogelijkheid om professioneel materieel te huren. Slim, want hiermee spraken zij met hun bedrijf niet meer alleen het bovenste type aan, zij hadden ook een goed aanbod voor de drie andere typen. Want ja, zelfs type 4 kan getriggerd worden door de Schilder en Advies Bon, door de mogelijkheid professioneel materieel te huren en (sneller) een beter resultaat te behalen door professionele hulp en advies. Ook niet geheel onbelangrijk, de Schilder en Advies Bon is voor hun schildersbedrijf een hele leuke manier om de losse dagen in de vullen tussen grotere projecten door.

Nieuw verdienmodel
Wat ik zo mooi vind aan dit voorbeeld is dat Jan en Ard op zoek zijn gegaan naar een nieuw verdienmodel, waarmee zij doelgroepen kunnen bereiken die zij voorheen niet bereikten. En dat is waar u als aannemer de opkomst van apps als Jobado, of de ontwikkelingen die dit ingeven, ook voor kunt aangrijpen. Welke doelgroepen bedient u nu, bij welke nieuwe doelgroepen liggen eventueel kansen en welk aanbod kunt u ontwikkelen om die doelgroep te interesseren?

Wel of geen kans?
Misschien ziet u wel niets in al die kleine klussen. Denkt u dat het u meer kost dan dat het u oplevert. Daar kan ik inkomen, de tarieven zijn echt laag. De buurman die even die klemmende deur komt repareren rekent veel minder dan u, als professionele partij. En misschien past het ook wel helemaal niet bij uw bedrijf, dat kan heel goed. Dan is er ongetwijfeld een andere kans in de markt voor u.

Misschien past het echter ook wel bij uw bedrijf en biedt het kansen. Peter schreef bijvoorbeeld: “Neem er een handige schoolverlater voor in dienst en zet uw bedrijf als snel, voordelig en betrouwbaar op de kaart in uw regio.” En vergeet vooral ook niet de mogelijkheid dat die kleine klussen kunnen leiden tot een grotere klus als u een goede indruk maakt. Dan staat zo’n kleine klus qua tijdsinvestering misschien wel gelijk aan de acquisitie gesprekken die u anders met een klant doorloopt.

Waar hebben mensen behoefte aan?
Kortom, nieuwe tijden bieden ook altijd weer nieuwe kansen. Luister goed naar uw klanten, naar wat hun werkelijke behoefte is. Waar kunt u ze mee helpen en hoe kunt u dat op de voor hen meest aantrekkelijke manier aan hen aanbieden?

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend