Blog

Terug naar Blog

De macht van social media: KitKat versus Greenpeace

Logo campagne Greenpeace

In het voorjaar van 2010 startte Greenpeace een campagne tegen Nestlé. Reden was het gebruik door Nestlé van palmolie, volgens Greenpeace een van de veroorzakers van het onverantwoord kappen van bomen in de regenwouden.

Have a break…
Greenpeace plaatste onder meer een filmpje op YouTube, waarin een kantoormedewerker ‘een break’ neemt met een Kitkat. In plaats van chocolade breekt hij echter apenvingers af, die hij – met een al snel bebloede mond – opeet.

Greenpeace wilde daarmee de aandacht vestigen op de leefomgeving van Orang Oetangs, die langzaam verdwijnt door ontbossing.

Naast het filmpje publiceerde Greenpeace een oproep om KitKat te boycotten. Met succes. Via Facebook, Twitter en YouTube namen grote aantallen mensen de oproep over.

Censuur
Nestlé was uiteraard niet blij met deze campagne. In een reactie liet het bedrijf weten met een andere, meer verantwoorde, leverancier te gaan werken van palmolie.

Tegelijkertijd liet het echter het filmpje verwijderen van YouTube. Het argument was misschien steekhoudend, Greenpeace ge- of misbruikte het logo van KitKat. Maar het argument van Nestlé deed er niet zo veel toe.

Verontwaardiging alom
Dat Nestlé het nodig vond het filmpje te verwijderen stuitte zoveel mensen tegen de borst, dat de hele campagne van Greenpeace binnen no time ongelofelijk veel publiciteit kreeg.

Het filmpje werd geüpload op Vimeo en razendsnel verspreid via blogs en andere social media.

Boze reacties
Het ging helemaal mis toen medewerkers van Nestlé zich met boze reacties gingen mengen in de discussies over het onderwerp en Nestlé commentaren op de eigen Facebook pagina verwijderde.

De verontwaardiging was groot en de imagoschade die het voor Nestlé – en in het bijzonder voor KitKat  – veroorzaakte was zo ernstig dat die zich uitte in een flinke waardedaling van de aandelen.

In deze presentatie heeft Gloria Tiphereth de ontwikkelingen en de cijfers heel mooi op een rij gezet.

Vervolg
Greenpeace voelde zich overigens niet geremd. Iets minder schokkend dan het filmpje van de apenvingers als KitKat, maar deze liegt er ook niet om…

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend