Blog

Terug naar Blog

De invloed van internet op corporate image: een stukje theorie

Identiteit en imago op internet

In 2007 deed ik onderzoek naar de invloed van social media (toen nog voornamelijk weblogs) op het imago van bedrijven. Een onderzoek over een dergelijk onderwerp is eigenlijk al na een week verouderd. Ik lees het nu soms ook nog glimlachend door. Wat is er alweer veel veranderd!

Ook voor jullie vermaak publiceer ik hier toch een aantal passages uit het onderzoek. Het blijft immers waar, wat ik allemaal heb opgeschreven.  Al zou ik een term als ‘het world wide web’ nu toch echt niet meer in de mond nemen…

Je stem laten horen
De opkomst van het world wide web heeft de manier waarop een imago wordt gevormd veranderd. Zo geven Bunting en Lipski aan dat het door de toenemende aandacht van consumenten, de media en activisten voor het gedrag van bedrijven, voor die bedrijven steeds moeilijker wordt hun stem te laten horen.

(M. Bunting en R. Lipski ‘Drowned out? Rethinking corporate reputation management for the Internet’. Journal of Communication Management 2000, vol. 5, iss. 2, pp. 170-178).

Balance of power of voice
Doordat het allerlei nieuwe communicatiekanalen heeft gecreëerd, heeft het internet de ‘balance of power of voice’ verschoven.

Het imago van organisaties wordt daardoor volgens Bunting en Lipski steeds minder gedefinieerd op basis van wat organisaties zeggen of doen, en steeds meer op basis van hoe anderen hun communicatie en gedrag interpreteren en erop reageren.

Revolutie
Manuel Castells trekt soortgelijke conclusies in zijn artikel in het International Journal on Media Management ((M. Castells ‘Corporate communications and the rise of the netwerk society’. The International Journal on Media management, University of St. Gallen 2001).

Hij beschrijft hoe de opkomst van het world wide web een revolutie heeft veroorzaakt in de manier waarop informatie over organisaties wordt verspreid en kan worden verkregen.

Van passief naar actief
Voordat internet bestond waren we in meer of mindere mate passieve consumenten van de informatie die werd verspreid via de traditionele media, zoals de radio, televisie en kranten.

De berichtgeving van deze media was, samen met de door de organisaties zelf verspreide informatie, de meest belangrijke (en vaak de enige) manier om informatie te verkrijgen over organisaties, hun producten en de kwaliteit van hun dienstverlening.

Castells schrijft vervolgens: “In contrast, the internet has enabled consumers to actively retrieve information provided by a variety of sources, ranging from corporate information sources to sources provided by competitors, to sources operated by disgruntled consumers or anti-corporate movements.”

Traditioneel voldoet niet meer
Het gevolg van deze ontwikkelingen is, dat naast de organisaties zelf, steeds meer anderen, zoals concurrerende bedrijven, actiegroepen en consumenten, invloed uitoefenen op het imago van die organisaties.

Traditionele vormen van corporate communicatie voldoen daarom niet meer. Effectieve online corporate communicatie vereist van bedrijven dat zij nieuwe relaties ontwikkelen met hun doelgroepen, met hele andere karakteristieken dan die van de traditionele top-down communicatie modellen.

Corporate communicatie
Voor de corporate communicatie van een organisatie heeft dat belangrijke implicaties, want steeds minder gaat het om wat de organisatie wil vertellen en steeds meer gaat het om wat de doelgroepen willen weten.

Corporate communicatie verandert door internet in de kunst om op het juiste (door de doelgroepen gewenste) moment de juiste (door de doelgroepen gevraagde) informatie beschikbaar te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend