Blog

Terug naar Blog

Case: Wizer. Internet en social media in de bouw

Wizer op Twitter social media in de bouw‘Van weerstand naar transparant’ bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog voegen we nieuwe cases toe, óf lichten we een van de cases uit het boek nog eens extra uit.

Deze keer is dat Wizer. Wizer is een nieuwe zoekmachine van en voor de bouw-, infra- en installatiebranche. Het heeft tot doel de aanwezige kennis in de sector beter en op één plek vindbaar te maken. Daarnaast wil het bouwprofessionals, kennisleveranciers en het bouwonderwijs een plek bieden om samen kennis te maken.

Kennis bieden, delen en ontwikkelen
Het betreft daarbij onder andere kennis op het gebied van wet- en regelgeving, technische informatie, maar ook termen en begrippen. Daarnaast kennis uit onderzoeksrapporten, kennis over trends (zoals duurzaamheid en ketensamenwerking) en kennis over nieuwe ontwikkelingen, zoals BIM.

Wizer geeft daarnaast toegang tot online omgevingen waarin vakkennis ‘open source’ wordt ontwikkeld. Denk aan blogs, wiki’s en online communities.

De rol van social media
Wizer staat in ons boek in hoofdstuk 2, waarin we laten zien wat de sector heeft aan internet en social media. Wizer is daarin een voorbeeld van de mogelijkheden om online kennis op te doen.

Plannen met social media heeft Wizer echter ook. De doelstelling daarbij is drieledig:

  1. Naamsbekendheid opbouwen
    Om op die manier het bereik van de zoekmachine en het kennisplatform te vergroten. Zowel onder kennisleveranciers als onder gebruikers.
  2. Monitoren wat er speelt bij gebruikers
    Naar welke kennis zoeken zij, met welke vragen zitten zij en welke trends worden zichtbaar? Door te monitoren wil Wizer goed bijblijven en blijven aansluiten bij de wensen van de gebruikers van de zoekmachine. Daarbij wil het op die manier meewerken aan een groter kennisbereik voor de kennisinstituten en –leveranciers, zodat iedereen weet welke kennis er is.
  3. Feedback ontvangen
    Vinden de gebruikers Wizer prettig in het gebruik, vinden ze wat ze zoeken, sluit de content nog goed aan bij de actualiteit?

 

Twitter, Facebook en LinkedIn
De eerste stappen op Twitter zijn inmiddels gezet. Als dat goed loopt volgen Facebook en LinkedIn. Denk daarbij aan de mogelijkheid van Facebook om kleine ‘polls’ te houden om op die manier gebruikers naar hun mening te vragen. Of aan de mogelijkheid discussies op LinkedIn te volgen om op die manier bij te houden welke vragen leven bij de doelgroep. Mogelijkheden ziet Wizer genoeg.

Ben je als organisatie in de bouw-, installatie- en vastgoedsector zelf ook aan de slag met social media? Mail je plan of succesverhaal naar inge@ingesijpkens.nl. Ik besteed er graag aandacht aan op mijn weblog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend