Er moet de komende jaren ontzettend veel verduurzaamd, gebouwd en onderhouden worden. Een mooie uitdaging voor bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche.
Er is alleen wel een probleem: het tekort aan (technische) vakspecialisten in de branche is nijpend. Door andere bouwwijzen en technologische ontwikkelingen zijn bovendien steeds meer nieuwe specialismen nodig en door vergrijzing is er veel vraag naar jong talent dat de branche niet altijd weet te vinden.
Bedrijven in de bouw-, vastgoed- en installatiebranche staan daardoor voor een enorme wervingsopgave én de opgave om de mensen die fantastisch werk leveren binnen te houden. Dat roept de vraag op: hoe doe je dat?
Het antwoord: door te bouwen aan een sterk werkgeversmerk.
Onderzoek doen
Bouwen aan een sterk werkgeversmerk begint met het in kaart brengen van je huidige situatie. Wat zijn je ambities als bedrijf en welke competenties heb je nodig om dat waar te maken? Maar ook: wat zijn jullie moeilijkst vervulbare vacatures, wat is jullie verloop, hoe is de medewerkerstevredenheid?
Ook heel belangrijk: goed zicht krijgen op de behoeften van je interne en externe doelgroepen. Wie zoek je, wat zoeken zij in een baan en werkgever, via welke middelen kun je hen het beste bereiken, hoe verleid je ze om te solliciteren en hoe behoud je ze vervolgens voor je bedrijf?
Kortom: bouwen aan een sterk werkgeversmerk begint met onderzoek doen en daar kan ik je bij helpen.
Heldere boodschap formuleren
Ook bij de stappen die daarna komen help ik je graag. Doelen formuleren, je werkgeversmerk onder woorden brengen door een heldere boodschap te formuleren richting je doelgroepen op de arbeidsmarkt, een plan maken en zichtbaarheid creëren.
Het is super belangrijk hierbij de medewerkers te betrekken en samen te werken met directie en management en collega’s van Marketing, Communicatie, Recruitment en HR. Wij pakken dit graag samen met jullie op.