Social media in de bouw. Bolton: meer naamsbekendheid en meer omzet

Logo Bolton Ontwikkeling en Bolton Bouw2‘Van weerstand naar transparant’ bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog licht ik cases uit het boek nog eens extra uit, óf voeg ik nieuwe cases toe.

Deze keer is dat Bolton Groep, een combinatie die bestaat uit Bolton Ontwikkeling en Bolton Bouw. Bolton is nu ongeveer 7 maanden actief met social media en heeft – direct aanwijsbaar – via social media makkelijker vacatures ingevuld, meer woningen verkocht én de opdracht voor de bouw van een nieuwe school binnengehaald.

Eerst een plan van aanpak
Ik praat erover met Bastiaan Brak. Hij is bij Bolton verantwoordelijk voor social media. “Het was halverwege vorig jaar dat onze directie, bestaande uit Peter Bol en Arjan Ton, besloot gebruik te gaan maken van social media. Zij hoorden er al een tijd van alles over en waren nieuwsgierig geworden naar wat Bolton er mee zou kunnen.”

Een presentatie van een gespecialiseerd bureau (Budeco) overtuigde hen en Bolton ging aan de slag. En niet door direct een Twitteraccount en Facebookpagina aan te maken, maar door te beginnen met een plan van aanpak. Wat wilde het bedrijf bereiken met social media en welke social media kanalen zouden het meest geschikt zijn die doelen te bereiken?

4 duidelijke doelstellingen
Het doel van Bolton met social media omvat 4 punten:

  1. Uitstraling
    Het bedrijf wil met de tijd meegaan. Het contact met de huidige generatie behouden en versterken. Niet in het minst ook, omdat het bedrijf actief is op de woningmarkt voor starters.
  2. Communicatie
    Bolton werkte al (en werkt nog steeds) met nieuwsbrieven, bulletins en natuurlijk de website. Maar voor het versturen van nieuws en tips en om het contact te behouden met relaties zijn social media een mooie aanvulling.
  3. Acquisitie
    Bolton wil weten wat er speelt en hoe de (vraag in de) markt zich ontwikkelt. Het bedrijf gebruikt social media om dat te volgen. Zo wil het de concurrentie voor blijven.
  4. Verkoop van vastgoed en gronden
    Via social media kunnen veel meer potentiële kopers worden bereikt.

 

Gedragscode voor de medewerkers
Naast het plan stelde Bolton ook een social media-code op voor de medewerkers. Het merendeel van die medewerkers was nog niet bekend met social media. De gedragscode geeft ze bewustzijn mee van het bereik en het blijvende karakter van berichten op social media. En dat ze dus voorzichtig moeten zijn met wat ze allemaal online zetten (over het bedrijf).

Bolton Groep op TwitterEnthousiasme èn terughoudendheid
De aftrap begon met een presentatie aan alle medewerkers. Wat is dat nou, social media, hoe werkt het en wat gaan wij ermee doen?

Terughoudendheid was er wel, zoals bijvoorbeeld bij de uitvoerders op de bouw. Hen werd gevraagd vooral veel foto’s te maken van de bouwplaats, zodat deze gedeeld konden worden op Twitter en Facebook. Nu ze hun eigen foto’s online zien staan en merken dat hier enthousiast op wordt gereageerd zien ze ook in hoe waardevol de inzet van social media kan zijn.

Nieuw project via LinkedIn
Bolton is nu actief met Twitter, Facebook en YouTube en wil op korte termijn ook actiever worden op LinkedIn. Dat LinkedIn veel effect kan hebben heeft het bedrijf al ondervonden. Via een connectie van de directeur heeft het bedrijf de opdracht binnengehaald voor de bouw van een nieuwe school.

Facebookpagina van De Florijn in ZegveldWoningen verkocht via Facebook
Bolton heeft de resultaten van de inzet van social media verder nog niet concreet gemeten. Maar dat het effect er is, is wel duidelijk. Zo werd een vacature snel ingevuld, zonder dat daar advertenties of bureaus aan te pas kwamen.

En via de Facebook Fanpage van nieuwbouwproject ‘De Florijn’ in Zegveld werden veel aanmeldingen ontvangen voor de open avond. Zeker is ook, dat die contacten via Facebook direct hebben geleid tot de verkoop van de woningen van het project.

Zo zie je maar, waar social media wel niet allemaal toe kunnen leiden.

Bolton is ook genomineerd voor de OKW Woerden als onderneming van het jaar 2011. Het thema was ‘Innovatie’ en Bolton is genomineerd in verband met de inzet van ‘Social Media’ en het concept ‘Bolton à la Carte.