Blog

Terug naar Blog

BIM en augmented reality: kansen voor marketing en communicatie in de bouw

‘BIM biedt bouw business’ koppen ABN Amro en Bouwend Nederland in een rapport dat eind vorig jaar verscheen. Het rapport bevat een onderzoek naar de verdienkansen door BIM. Uit dat onderzoek komt onder meer naar voren dat 1 op de 5 bouwers met tenminste 20 medewerkers in dienst inmiddels BIMt.

Tabel uit rapport ‘BIM biedt bouw business’ van ABN Amro en Bouwend Nederland.

Tabel uit rapport ‘BIM biedt bouw business’ van ABN Amro en Bouwend Nederland.

Minder fouten, betere communicatie
Voor deze bouwers zijn de voordelen van BIM evident. Minder fouten, minder faalkosten, meer kwaliteit, kortere doorlooptijd. En niet te vergeten, betere communicatie! Met elkaar, maar zeker ook met opdrachtgevers, kopers en omwonenden. Betere communicatie door gebruik van BIM wordt onder meer mogelijk gemaakt door visualisatie.

Reëlere verwachtingen
Als je een huis laat bouwen is het natuurlijk ook een heel andere beleving wanneer je dat huis in de ontwerpfase al in 3D kunt bekijken in plaats van enkel op een tekening. Dat geeft een veel completer beeld. Uit onderzoek blijkt ook dat alle partijen daardoor een reëler verwachtingspatroon hebben en sneller en makkelijker keuzes maken.

Augmented reality op de bouwlocatie
Als koper kun je door 3D modeling al virtueel door je nieuwe huis lopen, ruim voordat de eerste steen is gelegd. Ideaal om verschillende indelingen te ‘testen’. Maar ook op de bouwlocatie zelf doen steeds meer bedrijven iets met het 3D model uit BIM.

Via een QR-code en Layar de nieuwbouw bekijken
Een mooi voorbeeld van Hendriks Bouw en Ontwikkeling verscheen eerder al in mijn boek Van weerstand naar transparant. Het bedrijf plaatste QR-codes bij De Cavalier, een project waarbij de huidige bebouwing plaatsmaakte voor nieuwe stadswoningen. Onder meer op een grote banner bij het gebouw en op de gevel van het gebouw.

Met de QR-code kon je als voorbijganger Layar (een app voor augmented reality) downloaden. Daarmee kon je vervolgens, door je smartphone te richten op het bestaande gebouw, door het scherm van je telefoon de nieuwbouw bekijken.

Commercieel met BIM
Onlangs sprak ik met Maarten van Ham, commercieel manager bij Huybregts Relou. Volgens hem zijn er nog veel meer toepassingen mogelijk met het 3D model in BIM.

“BIM is nooit bedacht vanuit een commerciële gedachte, maar vanuit de wens om beter samen te werken en de hele levensduur van een gebouw in een systeem te vatten. Commerciële kansen zijn er echter ook genoeg. Met de 3D modellen uit BIM kun je via allerlei andere kanalen aan potentiële klanten laten zien welke kennis en ervaring je hebt.”

3D in een magazine
Huybregts Relou is direct gaan experimenteren met meer mogelijkheden met de 3D modellen uit BIM. Zo heeft het in ‘Verbind’, het corporate magazine, een plattegrond geplaatst van de HSC Gezinswoning. Via een QR-code die erbij staat kun je de app Junaio (augmented reality) downloaden.

Als je vervolgens een scan maakt van de plattegrond van de woning, zie je de woning erboven in 3D verschijnen. Je kunt vervolgens in de woning kijken en eventueel zelfs verdiepingen weghalen en weer toevoegen. Heel interactief. Ik heb er een Vine video van gemaakt om te laten zien hoe het eruit ziet.

3D in prijsvragen
In ‘Verbind’ is het doel vooral om relaties te laten zien wat er mogelijk is. Maar Huybregts Relou past het ook al toe bij prijsvragen. De plattegrond is dan veel groter en de 3D woning daardoor ook.

“Kopers en huurders willen individuele keuzes maken en voor opdrachtgevers is flexibiliteit daardoor erg belangrijk. Wij kunnen ze nu direct, via deze toepassing, laten zien welke invloed een bepaalde keuze heeft op het ontwerp van de woning en hoeveel flexibiliteit er is.”

Mooi voorbeeld? Laat het zien!
Het gebruik van BIM groeit nog steeds in de bouw. Ongetwijfeld gaan we dan ook steeds meer slimme toepassingen zien van het 3D model. Zeker ook in marketing en communicatie. Meer mooie voorbeelden zijn welkom!

Reacties (8)

  • Christian van Ekeris Reageer

    Hi Inge,

    Leuk item. Als digitaal bureau, hebben wij vorig jaar ook enkele grote bouwbedrijven en projectontwikkelaars benaderd om over een (soortgelijk) concept te praten; bij degene waar we op gesprek kwamen, waren ze razend enthousiast, maar was het nog wat ‘te ver van hun bed’ (om intern draagvlak te krijgen). Andere branches stappen vlotter in dit soort technieken, hebben we gemerkt.

    28/03/2013 at 09:51
    • Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Christian,

      dank voor je reactie. Het is bekend dat de bouw-, installatie- en vastgoedsector een wat conservatieve sector is. Dat neemt niet weg dat er altijd bedrijven zijn die wél experimenteren met nieuwe media, technieken en werkwijzen. Dat zijn de voorlopers en die bied ik graag een platform hier op mijn blog ;-). Geef het wat tijd, veel meer bedrijven volgen ongetwijfeld snel.

      Groet van Inge

      28/03/2013 at 21:38
  • Adrian Voogd Reageer

    Hi Inge,

    Heb je onze 3D Walkthrough al eens bekeken?

    Als je in de appstore zoekt op 3D walkthrough of 3d nieuwbouw vind je onze apps.
    Deze ontwikkelden wij in opdracht van Van Wijnen Projectontwikkeling.

    Laat me weten wat je ervan vind.

    groeten,

    Adrian Voogd
    EPSDSGN

    03/04/2013 at 11:52
    • Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Adrian,

      dank voor je reactie. Mooie voorbeelden zijn altijd welkom.
      Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, ik ga er zeker naar kijken.

      Groet van Inge

      03/04/2013 at 12:24
  • Top 10 meest gelezen blogs in 2013 op ingesijpkens.nl | Inge Sijpkens Reageer

    […] BIM en augmented reality: kansen voor marketing en communicatie in de bouw (1997 x gelezen) […]

    11/12/2014 at 13:30
  • 'Mijn' top 10 van meest gelezen blogs in 2014 | Inge Sijpkens Reageer

    […] BIM en augmented reality: kansen voor marketing en communicatie in de bouw (inmiddels 3.482 x gelezen) […]

    22/12/2014 at 08:43
  • Elly van Wattingen Reageer

    Ik was aanwezig bij één van de BIMcaseweken, waarbij 3 teams strijden om het beste BIMmodel. Toen ik er was werd een jaren 60 flatgebouw in Amsterdam West ingebracht door een woningcorporatie. Bij de eindpresentatie van de 3 BIMontwerpen viel het mij op dat de directie van de woningcorporatie vooral gecharmeerd was van de bouwplanning die via het model gevisualiseerd werd in een animatie. Voor professionele opdrachtgevers kan dit dus een goede marketing zijn, het visualiseren van de bouwplanning.

    02/02/2015 at 15:56
    • Inge Sijpkens
      Inge Sijpkens Reageer

      Hoi Elly,

      dank je wel voor je reactie. Misschien vind je dit ook wel interessant: ik kom donderdag met een nieuw blog over virtual reality. Ongelofelijk wat daar al mee kan!

      Groet van Inge

      03/02/2015 at 14:08

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend