Bang om je eigen concurrentie te creëren? Dat is niet meer van deze tijd!

Google zoekmachine optimalisatie.jpgMijn interesse in de invloed van internet en social media op de communicatie en het gedrag van organisaties begon alweer jaren geleden. Toen deed ik onder meer onderzoek naar de invloed van online communicatie op het imago van organisaties. Het is nu ruim een jaar geleden dat ik besloot dat ik me daarnaast meer moest verdiepen in zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

‘Gewoon’ teksten schrijven was niet meer voldoende. Vrijwel niemand zoekt nog naar bedrijven in de telefoongids. We gebruiken Google en als je in Google gevonden wil worden moet je onder meer de voor jouw organisatie meest relevante woorden verwerken in je websiteteksten. Daarnaast kan het geen kwaad (af en toe) te adverteren in Google als daar voor je organisatie aanleiding toe is.

Zelfstudie via Google
Ik begon met een zelfstudie. Beetje googlen, whitepapers downloaden, weblogs lezen. En met de Google Alerts die ik had ingesteld kreeg ik dagelijks ook van alles in mijn mailbox. Zo wist ik al snel globaal hoe het werkte.

Relevante zoekwoorden selecteren
Zoekmachines scannen websites af en bepalen op basis van de content waar die website over gaat. Zo bepalen ze wanneer je website als resultaat naar boven moet komen als er wordt gezocht.

Zoekmachine optimalisatie gaat dus over het selecteren van de juiste zoekwoorden – die zoekwoorden die je (potentiële) klanten gebruiken om de oplossing die je biedt te vinden – en die gebruiken in de teksten (en de tags, titels, idealiter url…) op je website.

‘Matchen’
De positie waarop je belandt in de zoekmachine wordt bepaald door de ‘match’ van de ingevoerde zoekwoorden en de inhoud van je website, maar ook door de mate van autoriteit van je website. Hoe meer relevante andere websites bijvoorbeeld verwijzen naar jouw website, des te meer autoriteit je hebt in de ogen van Google.

Hoogste in de zoekresultaten
Nu wist ik globaal waar het over ging, zoekmachine optimalisatie. Maar hoe doe je dat dan en wat zijn de tips en tricks van zoekmachine marketing? Ik besloot een training te gaan doen.

En de beste manier om het bedrijf te vinden dat die aan training aan mij zou kunnen geven?

Gewoon googlen en dan bellen met het bedrijf dat het hoogste eindigt in de zoekresultaten, dacht ik. Dat is immers het bedrijf dat SEO en SEA zelf het beste onder de knie heeft…

Dat is gek!
Het bedrijf dat het hoogste eindigde was Yellow-online. Op hun website zag ik dat ze allerlei trainingen verzorgden, maar daarnaast waren ze vooral ook zelf actief voor opdrachtgevers in het optimaliseren van websites en het verzorgen van Google Adwords campagnes.

Dat is gek, dacht ik. Als je zelf zoekmachine optimalisatie ‘verkoopt’, dan ga je anderen toch niet leren hoe dat moet? Dan creëer je toch je eigen concurrenten? Een behoorlijk ouderwetse gedachte eigenlijk, maar ja, die denkwijze zit er toch een beetje in…

Niet bang voor concurrentie
Het was zo’n beetje de eerste vraag die ik stelde aan Yellow-online: “Leiden jullie niet je eigen concurrenten op?”. Het antwoord was: “Er is zoveel werk op dit vlak, daar zijn wij niet bang voor. Daarbij geloven we in onze eigen kracht. En soms komen er ook goede samenwerkingsverbanden uit voort.”

Samenwerking
Er was direct een klik en niet veel later zat ik in Eindhoven voor een training van een dag. Heel waardevol en ik doe inmiddels niet anders dan al mijn opgedane kennis in de praktijk brengen. En die samenwerking? Tijdens mijn zwangerschapsverlof was het Yellow-online waar ik mijn eigen opdrachtgevers naar doorverwees.

Voor mijn boek ‘Van weerstand naar transparant’ heb ik nu mijn trainer, Erwin van den Broek, geïnterviewd. Je kunt dat interview hier lezen.