Blog

Terug naar Blog

6 gratis tools die zakelijk Twitteren makkelijker én effectiever maken

gratis twitter tools voor zakelijke twitteraarsHet blijft een uitdaging bij de inzet van social media: voldoende interessante content vinden die je kunt delen, voldoende tijd vinden om het allemaal te delen én daar ook nog een mooi effect mee genereren.

Daarom in dit artikel 6 gratis tools die ik zelf veel gebruik voor mijn Twitter-activiteiten. Om makkelijk interessante content te vinden, tijd te besparen én mijn tweets optimaal te benutten.

1: Google Alerts
gratis Twitter tools - Google AlertsGoogle Alerts bieden je de mogelijkheid om je te abonneren op een zoekopdracht. Bijvoorbeeld ‘lean bouwen’ of ‘duurzaam bouwen’. Vanaf het moment dat je een zoekopdracht hebt aangemaakt ontvang je met regelmaat (je stelt zelf in hoe vaak) een e-mail, wanneer de door jou ingevoerde zoekterm online verschijnt. Het is eigenlijk een soort digitale knipseldienst.

Ik gebruik Google Alerts om op de hoogte te blijven van interessante artikelen en blogs die online verschijnen over de onderwerpen waar ik zelf veel over Twitter. Zo krijg ik mogelijk relevante content voor tweets zo aangeleverd, in mijn inbox.

2: Twitter lijsten
Twitter lijsten- gratis Twitter toolsKen je de functie al van Twitter om lijsten (lists) aan te maken? Met behulp van lijsten kun je Twitteraars groeperen op onderwerp. Of groepen maken van Twitteraars waar je niets van wilt missen. Bijvoorbeeld een lijst met collega’s, of een lijst met Twitteraccounts rond een evenement, die eigenlijk maar een paar weken per jaar interessant zijn om te volgen.

Ik gebruik de lijsten van Twitter om niets te missen van bepaalde personen, maar vooral ook om inspiratie op te doen voor blogs en om interessante content te vinden. Zo volg ik een lijst die door iemand anders is aangemaakt met ‘Top social media experts’. En zelf heb ik een lijst aangemaakt ‘Social media in de bouw’, met Nederlandse en buitenlandse Twitteraars die altijd goed zijn voor interessante tweets en links.

3: Tweetdeck en Hootsuite
Gratis Twitter tools - HootsuiteTweetdeck en Hootsuite zijn tools waarmee je social media kunt monitoren en berichten kunt versturen en inplannen. Ik gebruik zelf Tweetdeck, maar Hootsuite biedt tegenwoordig meer mogelijkheden.

In Hootsuite kun je je activiteiten op verschillende platforms, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, op één plek managen. Je kunt zien wat je netwerk te melden heeft, monitoren op interessante of relevante begrippen en vooral, je berichten inplannen.

Weet je bijvoorbeeld op woensdag dat de week erna hopeloos hectisch wordt? Neem dan even een half uurtje en plan alvast wat tweets in voor die week. Zo blijf je wel actief, maar kost het je minder hap-snap tijd op de momenten dat je het te druk hebt. Heb je plotseling heel veel goede content doordat je netwerk veel interessante informatie deelt? Retweet dan niet al die berichten ineens, maar plan ze in en verdeel ze wat meer over de tijd.

4: Tweriod
logo TweriodAls je je tweets gaat inplannen met behulp van Hootsuite is het natuurlijk nuttig om te weten wat een gunstig tijdstip is om je tweets te versturen. Hoe meer van je volgers op een bepaald moment online zijn, hoe groter de kans dat je tweet gelezen wordt. Een mooie tool die inzicht geeft in de voor jou meest geschikte momenten om te Twitteren is Tweriod.

Een andere leuke tool die inzicht geeft in de potentiële effectiviteit van je tweets is Retweetlab. Retweetlab laat zien wanneer je de meeste RT’s hebt ontvangen. Op welk moment en bij wat voor soort tweets (bijvoorbeeld quotes, tweets met een link, tweets met een hashtag, tweets met een call-to-action, etc.)

En wil je weten welke hashtag je het beste kunt gebruiken? Op de website van whathashtag vul je eenvoudig je ‘keyword’ is en je krijgt binnen enkele seconden een overzicht van de meest gebruikte hashtags bij dat woord.

5: Bitly
Gratis Twitter tools - bitlyTwitter verkort tegenwoordig automatisch je url, maar toch kan een url-shortener als bitly grote toegevoegde waarde hebben. Met bitly maak je je links gratis en eenvoudig korter en….. je kunt de statistieken bijhouden van je verstuurde URL.

Zo zie je onder meer hoe vaak, op welke dag, via welk medium en op welk tijdstip de ingekorte URL werd aangeklikt. Het geeft je inzicht in het effect van je bericht in termen van websitebezoek. Je kunt iedere URL in bitly invoeren en de verkorte URL customizen door deze een eigen naam te geven.

6: Tweepi
Gratis Twitter tools - TweepiLast but not least: Tweepi. Er zijn legio tools waarmee je inzicht krijgt in je volgers. Andere bekende zijn Twittercounter, Friend of Follow, Fllwrs… Ik gebruik zelf dus Tweepi.

Met Tweepi kun je gemakkelijk zien welke twitteraars jou wel volgen die jij (nog) niet terug volgt. Zo voorkom je dat je interessante nieuwe volgers mist. Tweepi laat je ook zien welke twitteraars jij wel volgt die jou niet terug volgen. Blijken ze toch niet interessant, dan kun je ze eenvoudig weer ontvolgen.

Wat vooral mooi is aan Tweepi is dat het laat zien hoe actief je netwerk is. Volg je bijvoorbeeld een Twitteraar die al maanden niets heeft getwittert, dan zie je dat in Tweepi in één oogopslag. Het helpt je op die manier om je netwerk ‘opgeruimd’ te houden.

Veel succes met Twitteren!

Reactie (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend