Blog

Terug naar Blog

5 veelgemaakte fouten bij de zakelijke inzet van social media. Nummer 4: geen heldere profilering

Graag vraag ik jullie, alvorens dit artikel te lezen, een testje te doen. Tenminste, als je twittert. Twitter je niet, dan kun je onderstaande alinea overslaan.

Terugvolgen of niet?Ga naar je Twitteraccount, open je lijst van volgers en bekijk welke nieuwe volgers je recentelijk hebt verworven.

Vraag jezelf nu af:
ga ik ze terugvolgen of niet?

Waarop bepaal je die keuze?

Kans van 9 op 10 dat je dat doet op basis van de ‘bio’ van dat account.

De omschrijving in de ‘bio’ op Twitter is super belangrijk. Voor alle niet-twitteraars: de ‘bio’ is de profielomschrijving waarin heel kort staat wie je bent, wat je doet, wat je interesses zijn en waarover je twittert. Op basis van die ‘bio’ bepalen mensen veelal of ze je willen volgen of niet. Datzelfde geldt voor het stukje ‘info’ op je Facebookpagina, de titel en samenvatting op je LinkedIn profiel, de beschrijving van je company page op LinkedIn en ga zo maar door.

SecondeAls we een nieuwe volger hebben, bepalen we veelal binnen één of twee seconden of we diegene ook terug gaan volgen of niet. Net als wanneer we een bericht binnen krijgen, via wat voor kanaal dan ook. Dan beslissen we vaak binnen één of twee seconden of we het bericht de moeite waard vinden om (direct) te lezen (of helemaal niet).

Dat komt doordat we door de enorme hoeveelheid informatie die tot ons komt zijn gaan scannen. E-mail, Twitter, Facebook, LinkedIn, als je alles bij wilt houden moet je bijna je baan opzeggen en er een dagtaak van maken. Aangezien dat voor de meesten van ons geen optie is, scannen we. We scannen de ‘bio’, ‘summary’, of ‘info’. En de titel of het onderwerp van een bericht, tweet, post of update.

Vage of te lange profiel-omschrijvingen hebben daardoor een negatieve invloed op de aantallen volgers of fans van je account, maar ze beïnvloeden je vindbaarheid ook negatief. Zoals gezegd: op internet moet alles snel. We willen snel zoeken én vinden. En omdat we weten dat het aanbod enorm is zoeken we specifiek. Niet op ‘restaurant’, maar op ‘visrestaurant Hilversum’. En niet op ‘aannemer’, maar op ‘aannemer renovatie Hilversum’.

we zoeken online op specifieke termenEen duidelijke profilering zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten je makkelijker kunnen vinden. Tenminste, als je de woorden die voor jouw vindbaarheid belangrijk zijn gebruikt in de profielbeschrijvingen van je social media profielen (en op je website natuurlijk, zie mijn eerdere artikelen over website-optimalisatie).

Het spreekt voor zich dat je dit vervolgens consequent moet doorvoeren. Kies één of twee onderwerpen voor je Twitteraccount, Facebookpagina of LinkedIn profiel en profileer je daarop. Mensen weten dan wat ze aan je hebben én je krijgt de volgers die je wilt, want alle mensen die jouw onderwerpen niet relevant vinden zijn vaak ook niet relevant voor jou.

Ben je bang allerlei kansen te missen bij het maken van een dergelijke keuze? Denk je: ‘Maar dan vinden toch veel minder mensen mij?’. Dat klopt, maar al die mensen die jou nu niet meer vinden waren ook niet naar jou op zoek. Het waren geen potentiële klanten.

italiaanse menukaartPotentiële klanten vinden je juist wel makkelijker én weten nu veel beter waarvoor ze jouw organisatie moeten hebben en niet de concurrent. Denk maar weer even aan dat restaurant. Als je op een plein staat met de keuze uit twee restaurants om te gaan eten, waar stap je dan eerder naar binnen? Het Italiaanse restaurant met op het bord buiten vijf gerechten met verse ingrediënten, of het restaurant met een menukaart met 60 verschillende gerechten….

Daarom: heb je incomplete, vage of juist veel te lange profielomschrijvingen op social media? Twitter je over ‘van alles en nog wat’? Doe er wat aan, want het kost je volgers, fans en klanten!

Reactie (1)

  • Een contentstrategie: wat kun je daarmee in de bouw? | Inge Sijpkens Reageer

    […] Je bent niet meer één van de velen die ‘alles doet’ (en waarom zou de klant dan precies jou moeten kiezen?). Je bent één van de weinigen die alles weet van (en veel ervaring heeft met) renovatie van monumenten. Dus als de klant dat zoekt, moet hij zonder twijfel bij jou zijn. Zie ook het artikel ‘5 veelgemaakte fouten bij de zakelijke inzet van social media. Nummer 4: geen heldere profilering‘. […]

    04/02/2015 at 18:53

Laat een reactie achter op Een contentstrategie: wat kun je daarmee in de bouw? | Inge Sijpkens Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar Blog

Send this to friend