Supersnelle tip: zó stimuleer je collega’s om actief te worden (en te blijven!) op LinkedIn

6 tips om LinkedIn effectief in te zetten voor je bedrijf

Ooit gehoord van de SSI-score? SSI staat voor Social Selling Index. Het is een tool van LinkedIn, waarmee je kunt zien hoe je scoort in je ‘professional brand’ en het vertegenwoordigen van je organisatie op LinkedIn. Samen met Sascha Murk geef ik al jaren trainingen LinkedIn bij bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche en we eindigen die trainingen standaard met de SSI-score. De reden? Er is nog nooit iemand minder geworden van een beetje gezonde competitie 😉

LinkedIn is het grootste sociale netwerk in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Al jaren ook. Zet je LinkedIn effectief in dan vergroot je je naamsbekendheid en online vindbaarheid, je versterkt je netwerk, kunt nieuwe opdrachten genereren, je autoriteit claimen en nog veel meer.

Maar waarschijnlijk hoef ik jou dat niet te vertellen. Jij hebt immers doorgeklikt naar dit artikel.

Zoveel kansen op LinkedIn…
Ik gok dat jij heel goed weet hoeveel LinkedIn jullie bedrijf kan brengen. En op welke manier. Dat je je autoriteit claimt en je naamsbekendheid vergroot door kennis en informatie te delen die relevant is voor (potentiële) opdrachtgevers, leveranciers en andere belangrijke (indirecte) contacten in je netwerk.

Dat je je online vindbaarheid vergroot door relevante zoekwoorden te verwerken in je headline en summary. Dat je je netwerk versterkt door actief deel te nemen aan discussies en te reageren op berichten van anderen.

…benut je ze optimaal?
Als jij echter de enige bent binnen jouw bedrijf die actief op LinkedIn aanwezig is, wordt al dat bovenstaande best lastig. De kennis die zo belangrijk is voor jullie (potentiële) opdrachtgevers zit immers niet alleen bij jou. Die zit ook (of misschien wel juist) bij je collega’s. En het netwerk dat zo belangrijk is voor jullie bedrijf zit niet alleen bij jou, dat zit óók bij je collega’s.

Idealiter doen je collega’s dus mee. Zien zij ook die grote waarde van LinkedIn (voor jullie bedrijf én voor henzelf!) en breiden ze met plezier hun netwerk uit, delen ze hun kennis en vergroten zij de naamsbekendheid van jullie bedrijf.

Bewustwording en praktische hulp
Een training LinkedIn organiseren voor je collega’s is een effectieve manier om ze bewust te maken van de kracht van LinkedIn en ze te helpen die drempel over te stappen om actief te worden. Door samen achter de computer hun profiel te optimaliseren en uit te leggen hoe het werkt en welke mogelijkheden LinkedIn biedt. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat ze er echt lol in krijgen en actief blijven op LinkedIn?

Voorbeelden en succesverhalen delen is daarvoor altijd een goed middel. Bijvoorbeeld hoeveel positieve reacties iemand heeft gekregen op een bericht. Of wat een bericht concreet aan nieuwe contacten heeft opgeleverd. Ik adviseer je dus zeker om dat te doen.

Maar Sascha en ik hebben nog een andere tip. Een hele simpele. En een hele snelle:

Laat je collega’s in groepsverband, aan het einde van zo’n training, hun SSI-score checken.

Snel, simpel en héél effectief
SSI staat voor Social Selling Index en meet hoe effectief je bent in het vestigen van jouw ‘professional brand’. LinkedIn drukt dit uit in een score van 0-100 én in vergelijking met mensen uit jouw branche en je eigen netwerk. Je SSI-score wordt bepaald op basis van vier elementen, waarvoor je allemaal maximaal 25 punten kan scoren:

  • De volledigheid van je profiel (ingevuld met de klant in je achterhoofd) en de mate waarin je relevante content deelt. LinkedIn noemt dit Establish your professional brand.
  • Hoe je de zoekfunctie van LinkedIn effectief inzet om potentiële klanten te vinden of andere personen die van zakelijk belang voor je zijn. LinkedIn noemt dit Find the right people.
  • De mate waarin je LinkedIn effectief inzet met behulp van de inzichten van LinkedIn (Engage with insights).
  • Hoe je je netwerk versterkt en uitbreidt (Building Relationships).

Supersnelle tip | Zó stimuleer je collega’s om actief te worden (en te blijven) op LinkedInHoe scoor jij ten opzichte van collega’s?
Het checken van die SSI-score aan het einde van een training werkt al-tijd stimulerend, zo is onze ervaring. De deelnemers gaan hun scores namelijk direct vergelijken.

“Ik heb 52. Cool, dat is hoger dan gemiddeld in mijn netwerk, wat heb jij?”

“Ik heb 57!”

“Wát, heb jij een hogere score dan ik? Wat goed!”

Vervolgens gaan ze er natuurlijk alles aan doen om hun goede score vast te houden of hun nog relatief lage score op te krikken. En dat is wat je wil.

Tip | Zó stimuleer je collega’s om actief te worden (en te blijven) op LinkedInEen beetje competitie werkt
Als het begin eenmaal is gemaakt namelijk, dan gaan je collega’s meemaken hoe goed het voelt als er allemaal leuke reacties komen op hun updates. Dan merken ze hoe makkelijk het is om via LinkedIn op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen bij opdrachtgevers en leveranciers en hoe dat helpt relaties te verstevigen. Dan wordt het leuk om elke dag even door die timeline te scrollen.

Gooi ‘m dus in de groep, die SSI-score. Geloof ons, het werkt!
>> https://www.linkedin.com/sales/ssi