Social media bij Brink Groep: wel een concreet plan, ook gewoon proberen

logo Brink GroepVan weerstand naar transparant’ bevat maar liefst 90 voorbeelden van het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Op dit weblog lichten we cases uit het boek nog eens extra uit óf voegen we nieuwe cases toe.

Deze keer is dat Brink Groep, actief in management, advies en automatisering voor bouw, huisvesting en vastgoed. Sinds eind 2010 maakt de inzet van social media onderdeel uit van het marketingplan. Inmiddels plukt het bedrijf daar zonder twijfel de vruchten van.

Niet zomaar beginnen met social media
Toinja van Daal (Marketing en Communicatie): “Eind 2010 was voor ons duidelijk dat alles rondom communicatie door social media steeds actueler en bondiger werd. Steeds meer real life. Daar wilden we wat mee. Maar wat? Zomaar beginnen zagen we niet zitten. We wilden wel een concreet plan hebben. Met welk doel en voor welke doelgroep zouden we social media dan inzetten? En welke social media?”

Focus op thema’s
“Met als doel het delen van kennis en het delen van de actualiteit rondom ontwikkelingen bij Brink Groep en in de sector zijn we gestart met Twitter. Op basis van de thema’s die voor ons belangrijk zijn, zoals duurzaamheid en nieuwe contractvormen, hebben we collega’s met expertise op die thema’s bij elkaar gezet.

Allemaal collega’s, die enthousiast waren over social media en er in veel gevallen ook al ervaring mee hadden. Met die groep zijn we begonnen. Heel simpel, stap voor stap en gewoon door het te gaan proberen.”

70 twitterende medewerkers
Inmiddels zijn bijna 70 medewerkers van Brink Groep met een eigen account aanwezig op Twitter. De een gaat er heel actief mee om, de ander zit nog in de fase van volgen. Brink Groep heeft daarnaast een corporate account, dat wordt beheerd door Marketing en Communicatie.

brink Groep op TwitterIedereen kan volgen, ook de niet-twitteraars
“De groep twitteraars binnen Brink Groep is relatief snel gegroeid en groeit nog steeds. Vrij snel nadat we begonnen, kregen we allerlei vragen uit het bedrijf over Twitter. Collega’s waren bijvoorbeeld bang nieuws te missen, omdat ze niet op Twitter zaten.

We zijn onze tweets daarom live gaan publiceren op onze website en op intranet. Daarnaast besteden we er regelmatig aandacht aan op intranet in ons personeelsblad. Ons belangrijkste doel daarmee is om alle medewerkers de gelegenheid te geven Twitter te volgen. Ook wanneer ze zelf niet actief zijn op Twitter. Een bijkomend gevolg is dat steeds meer collega’s enthousiast zijn en ook gaan twitteren.”

Vooral je boerenverstand gebruiken
Brink Groep laat de medewerkers vrij op Twitter. Er is geen social media-code, alleen de boodschap ‘Gebruik je boerenverstand en ga respectvol met elkaar om’. “Onze medewerkers zijn slimme, goedopgeleide professionals. Van begin af aan hebben we er vertrouwen in gehad dat dit goed zou gaan. En dat is ook zo. Als er een keer iets op Twitter verschijnt dat misschien iets minder gepast is, dan spreken de collega’s elkaar daar ook wel op aan.”

Kennis delen, relaties onderhouden, monitoren
Social media maken dan misschien onderdeel uit van het marketingplan, de inzet ervan is vanaf de start al veel breder. Brink Groep houdt via Twitter contact met haar relaties door actuele ontwikkelingen te delen.

tweet Brink GroepOntwikkelingen binnen Brink Groep, maar vooral ook ontwikkelingen in de sector en wat Brink Groep daarmee doet of daarvan vindt. Via het weblog en Twitter wordt op die manier veel actuele informatie, maar vooral ook veel kennis gedeeld.

Brink Groep merkt ook dat het contact met de pers makkelijker loopt via social media. En leuk is, dat medewerkers via Twitter goed op de hoogte blijven van elkaars bezigheden. Want in een bedrijf met 240 medewerkers is dat niet altijd vanzelfsprekend.

Verder maakt monitoring een belangrijk onderdeel uit van de activiteiten op Twitter. En dat varieert van monitoring op de naam van het bedrijf en de directievoorzitter, tot monitoring op thema’s, projecten en mogelijke leads. “Als ik een interessante tweet voorbij zie komen stuur ik die direct door naar de collega’s die hier mogelijk iets mee kunnen. In 50% van de gevallen blijkt dat ook echt zo te zijn en volgen ze het op door contact te leggen met de betreffende twitteraar.”

Geen saaie banners, maar actualiteit
Voorlopig hoogtepunt op Twitter was voor Brink Groep de koppeling met haar aanwezigheid op het congres Duurzaam Gebouwd op 15 november 2012. Als hoofdsponsor beschikte Brink Groep over een prominente stand en verzorgde ze workshops en een plenaire lezing. “We wilden dit jaar iets nieuws doen. Geen saaie banners, maar de actualiteit tonen. De actualiteit van de dag.”

50 tweets in een half uur
Brink Groep besloot een speciale hashtag te introduceren voor die dag, #bg_live. Alle tweets met die hashtag werden gepubliceerd op een groot flatscreen bij de stand. Via het systeem LiveWall mooi vormgegeven, met een foto van de twitteraar en altijd actueel (zie het filmpje hieronder).

Het werd een groot succes, waarbij op het drukste moment, toen directievoorzitter Hans de Jonge zijn plenaire lezing gaf, 50 tweets in een half uur werden verstuurd met #bg_live. Retweets nog niet eens meegerekend. Meer dan het overgrote deel van die tweets was afkomstig van niet-medewerkers van Brink Groep.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=nds-Arjd-Zc&feature=player_embedded]

Live zichtbaar wat het teweeg kan brengen
“Mensen plaatsten in hun tweets quotes uit de lezing, foto’s van de zaal en complimenten over de inhoud. Intern, maar ook extern, heeft dat veel losgemaakt. Onze relaties hebben gezien dat we echt actief bezig zijn met social media en meegaan met onze tijd. De directie en medewerkers hebben real life gezien wat het teweeg kan brengen.”

Brink Groep gaat LiveWall vaker inzetten tijdens evenementen, dat is zeker. En blijft actief om zijn activiteiten op social media steeds verder uit te breiden.