Nieuw boek op komst over online marketing in de bouw

Dit najaar komt mijn nieuwe boek uit: Online marketing in de bouw. Ik schrijf het samen met Sascha Murk. Ons doel: bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector helpen om zich helder te profileren op internet en social media. Zodat ze hun naamsbekendheid kunnen vergroten, ze beter vindbaar worden voor potentiële klanten en langdurige en waardevolle relaties met ze op kunnen bouwen.

Boek Online marketing in de bouw installatie en vastgoed
Update: Online marketing in de bouw is in oktober 2014 uitgekomen. Op www.onlinemarketingindebouw.nl staat een gedeelte van het boek ter inzage online. Als je het boek nu bestelt wordt het binnen enkele werkdagen geleverd.

In 2012 kwam ik via-via in contact met Sascha Murk. Als zzp’ers in marketing en communicatie en werkend voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector bleken we al snel veel gemeen te hebben. Kennis van de branche, veel plezier in ons vak en heel veel interesse in nieuwe media en de razendsnelle ontwikkelingen rond internet en social media.

Trainingen Twitter en LinkedIn
We besloten meer te gaan samenwerken en dat kwam onder meer tot uiting in een gezamenlijk project: open trainingen Twitter en LinkedIn voor professionals in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. De gedachte was simpel: het is nog steeds dramatisch gesteld met het gemiddelde profiel, bedrijven missen alleen maar kansen, wij gaan ze concreet en praktisch op weg helpen om daar flinke verbeteringen in te behalen.

We wilden het ook echt anders gaan doen dan wat er al was in de markt. Geen massale bijeenkomsten waarbij iedereen 2 uur verveeld naar een groot scherm zit te staren en maar moet onthouden wat er allemaal wordt gezegd. Ook geen verhaal dat blijft hangen in het waarom van social media. Nee, eerst kort het waarom met concrete voorbeelden uit de branche, vervolgens live met elkaar aan de slag achter de computer. Met de profielen, updates, contacten maken, et cetera.

In-company training LinkedIn voor de bouw en installatiebrancheVallen en opstaan
De eerste training ging met vallen en opstaan. De locatie bleek bijvoorbeeld totaal ongeschikt (niemand van het personeel kon de wifi-verbinding werkend krijgen, terwijl internet tijdens de hele training onmisbaar was). De tweede training echter, ging al veel beter. Sterker nog: de deelnemers beoordeelden ons unaniem met een 9!

We waren blij, maar er knaagde ook nog wat. Tijdens het invullen van de profielen, het oefenen met het versturen van updates en het zoeken naar connecties merkten we dat de deelnemers het moeilijk hadden. We vertelden ze natuurlijk hoe ze dat moesten doen, en we konden ze allerlei voorbeelden laten zien. Als tekstschrijvers konden we ze zelfs helpen aan mooie formuleringen. Maar ze hadden zelf geen idee wat hen nou uniek maakte. Wat hun bedrijf onderscheidde van andere bedrijven.

Ze wilden alles vertellen wat ze deden, want er waren geen specifieke aspecten waarvan ze zeiden: dat wil ik naar voren halen, daar wil ik bekend om staan. En ja, dan is het aantal tekens in je bio zeker te weinig. Dan is lastig zoeken naar relevante hashtags en discussiegroepen. En dan is het ook heel moeilijk om te gaan monitoren op specifieke onderwerpen, om op die manier interessante content te vinden om te delen met je netwerk.

De basis op orde
We wisten dat we onze deelnemers verder hielpen en dat voelde goed. Maar we wisten ook dat we nog veel meer voor ze zouden kunnen betekenen als we ze zouden helpen om eerst de basis op orde te krijgen: hun profilering. Als je namelijk exact weet waar je onderscheidende vermogen ligt en waar je je op wilt profileren, dan is het ineens veel minder ingewikkeld om te bedenken waarover je kennis en informatie wilt delen. Welke hashtags relevant voor je zijn. Op welke doelgroepen je je wilt richten en waar en hoe je de voor jou meest interessante volgers kunt vinden.

Boek Online marketing in de bouw installatie en vastgoedOnline marketing in de bouw
Zie hier daarom de aankondiging van ons volgende project samen: een boek over online marketing in de bouw-, installatie- en vastgoedsector, waarin we zoveel mogelijk van onze kennis over marketing en communicatie met jou delen. En meer. Want je begrijpt, ook wij lopen tijdens het schrijfproces tegen zaken aan die ons nog onbekend zijn. Niet in het minst door de eerder genoemde razendsnelle ontwikkelingen rond internet en social media, waardoor ons vak tegenwoordig geen dag hetzelfde is.

Concreet stappenplan
We behandelen stap-voor-stap hoe je ervoor kunt zorgen dat je jezelf helder profileert en potentiële klanten exact weten waarom ze jou moeten hebben en niet een ander. Doelgroep analyse dus, doelstellingen bepalen, een heldere boodschap formuleren, je kanalen kiezen, content creëren, et cetera. Uiteraard besteden we daarbij ook aandacht aan het waarom, wat en hoe van de verschillende kanalen, zodat je gedegen keuzes kunt maken en weet waar je moet beginnen als je aan de slag gaat.

En niet te vergeten: het boek zal vol staan met voorbeelden uit de branche. Hoe pakken andere bedrijven het aan? Welke media zetten ze in en waarom? Waar lopen ze tegenaan in de uitvoering en hoe lossen ze dat op?

Nog op zoek naar voorbeelden
We zijn ook nog op zoek naar mooie voorbeelden. Heb je iets bijzonders gedaan wat mooie resultaten opleverde? Vind je dat jullie een specifiek aspect van de inzet van je website of social media echt goed voor elkaar hebben? Of heb je misschien een keer een fout gemaakt waar anderen ook veel van kunnen leren? Mail naar inge@ingesijpkens.nl, we schrijven er graag over!


Update: Online marketing in de bouw is in oktober 2014 uitgekomen. Het boek bevat uiteindelijk maar liefst 41 voorbeelden uit de branche. Heb je wel nog een mooi voorbeeld, schroom dan niet ons toch aan te schrijven. We schrijven je verhaal graag op in een blog.

Online marketing in de bouw bestellen
Op www.onlinemarketingindebouw.nl staat een gedeelte van het boek ter inzage online. Als je het boek nu bestelt wordt het binnen enkele werkdagen geleverd.

Je kunt ook meerdere exemplaren van het boek bestellen, bijvoorbeeld als je het aan relaties wilt geven als relatiegeschenk. Of wanneer je meerdere medewerkers binnen je bedrijf een exemplaar wilt geven. Hier vind je de mogelijkheden.