Met een nieuw aanbod nieuwe kansen creëren voor je bedrijf: het verhaal van SchilderEnAdvies

Schilder en Advies Bon

Het is alweer 5 (!) jaar geleden dat ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar Transparant schreef: over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Ik weet niet waardoor het kwam, maar ik moest vorige week ineens denken aan een van de cases in dat boek: de Schilder en Advies Bon. Een slim idee van slimme ondernemers. Ik was benieuwd: hoe zou het ervoor staan?

Marjet en ik verzamelden meer dan 90 verhalen uit de praktijk voor ons boek indertijd, en sommige van die verhalen blijven je gewoon bij. Zo ook het idee van de Schilder en Advies Bon, bedacht door Jan Roos, die het idee samen met Ard van Harten uitwerkte binnen de VoF SchilderEnAdvies.nl. Die Schilder en Advies Bon is echt een slim idee, vind ik. Zou het dat in de praktijk ook blijken te zijn?

Vier typen klanten
Het is voor jou als lezer misschien wel even goed om te weten wat de Schilder en Advies Bon is. Jan en Ard kwamen er, na een tijdje actief te zijn met zijn geweest met hun eigen bedrijf, achter dat ze grofweg vier typen mensen konden onderscheiden als het gaat om het schilderwerk in en om huis.

  • Het type dat de klus volledig uitbesteed
  • Het type dat de klus op zich wel wil uitbesteden maar de kosten te hoog vindt
  • Het type dat het zelf wil doen maar niet weet hoe
  • Het type dat het sowieso zelf wil doen

Ze wisten dat ze met hun schildersbedrijf het bovenste type aanspraken, maar bij het tweede type ging de klus vaak niet door, omdat de klant werd afgeschrikt door de kosten. ‘Kunnen we niet iets bieden waar we een veel bredere doelgroep mee aanspreken?’ dachten ze.

Ineens een veel grotere markt
Het resulteerde in de Schilder en Advies Bon. Een bon waarmee klanten een hele of een halve dag hulp en tips krijgen van een professionele schilder, plus de mogelijkheid om professioneel materieel te huren. Zo spreken ze met hun bedrijf dus niet meer alleen het bovenste type aan, ze hebben ook een goed aanbod voor de drie andere typen.

Want ja, zelfs type 4 kan getriggerd worden door de Schilder en Advies Bon, door de mogelijkheid professioneel materieel te huren en (sneller) een beter resultaat te behalen door professionele hulp en advies. Ook niet geheel onbelangrijk, de Schilder en Advies Bon is voor hun schildersbedrijf een hele leuke manier om de losse dagen in de vullen tussen grotere projecten door.

Nieuw verdienmodel
Wat ik zo mooi vind aan dit voorbeeld is dat Jan en Ard op zoek zijn gegaan naar een nieuw verdienmodel, waarmee zij doelgroepen kunnen bereiken die ze voorheen niet bereikten. Maar de vraag is natuurlijk, hoe gaat het nu?

Ard reageert dezelfde dag nog als ik hem een mailtje stuur. Ja, natuurlijk kon hij zich het boek herinneren! En ja, natuurlijk konden we even bellen! Ik bel hem een paar dagen later op, benieuwd hoe het met hem is.

Nou, de zaken gaan goed, zo hoor ik al snel. Eigenlijk té goed J Nou ja, vanuit ondernemersperspectief bestaat dat natuurlijk eigenlijk niet, maar het komt erop neer dat Ard tot nu toe te weinig tijd heeft (gehad) om de Schilder en Advies Bon goed in de markt te zetten.

Hele blije klanten
Ik krijg de indruk dat de bon niet loopt, maar daar is geenszins sprake van, merk ik als ik doorvraag. Hij verkoopt de bon regelmatig. Mensen zijn heel enthousiast en vaak ook blij dat ze lastige klussen, zoals een dakkapel (hoog, eng) of plafond (groot oppervlak, zwaar werk) kunnen laten doen, terwijl ze zelf, met goed resultaat door goede spullen en praktische tips, ook meewerken.

Ard leert ze bijvoorbeeld waarom er bij hen vaak banen zichtbaar zijn, terwijl het, als hij het schildert, heel strak is (ze gebruiken te weinig latex). Hij leert ze hoe je mooie overgangen maakt tussen een contrastwand en de andere wanden en het plafond. Hij leert ze dat schuren niet zo grof hoeft als ze vaak denken en dat het veel belangrijker is het oppervlak goed schoon te maken voordat ze starten met schilderen.

Meer naamsbekendheid, meer mensen helpen
Het gaat dus goed, klanten zijn echt blij als Ard weer vertrekt. Hij gelooft dan ook dat hij met een beetje meer naamsbekendheid nog veel meer mensen kan bereiken. Door heel Nederland ook, die hij door samenwerking met andere schilders allemaal wil helpen.

Het leuke is, mijn belletje blijkt een goede stimulans, want inmiddels is de Facebookpagina van Schilderenadvies.nl live en ook de website krijgt een makeover. Mooi ondernemerschap, vind ik. Als jij dat nou ook vindt, dan like je zijn Facebookpagina natuurlijk ook even, toch? 😉