Kennis delen op internet: wel slim of niet slim?

Advies en tekstschrijven bij het straten van een eigen blog in de bouw

Kennis delen op internet, ik weet uit ervaring dat veel bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche daarvoor terugdeinzen. Het is gewoon niet slim om dat te doen, vinden zij, want klanten krijgen dan voor niets waar ze anders voor zouden betalen en de concurrent kan er vandoor gaan met hun ideeën. Ik heb 2 argumenten waarom het juist wel slim is om kennis te delen op internet. Sterker nog, waarom het niet slim is om het níet te doen.

Reden 1:

Als je de kennis online onvindbaar wilt houden voor de concurrent, houd je deze ook onvindbaar voor je potentiële klant.

Mensen oriënteren zich tegenwoordig voor een heel groot deel online. Ze zoeken concreet naar bedrijven of ze zoeken een antwoord op hun vraag. In beide gevallen kun je met je kennis helder maken waarop jij je onderscheidt. Wat je weet en kan en wat je toegevoegde waarde is.

Zoeken ze specifiek naar bedrijven, dan gaan ze zonder twijfel een vergelijking maken. Welke bedrijf spreekt hen het meeste aan? Welk bedrijf heeft alles in huis om de opdracht goed uit te voeren? Welk bedrijf toont aan werkelijk verstand van zaken te hebben? Laat je niet zien welke kennis en ervaring je hebt, dan heeft de (potentiële) klant geen idee. Natuurlijk kun je wel zéggen dat je die kennis hebt, maar zonder concreet bewijs stapt de (potentiële) klant liever over op de site van een bedrijf dat hier wel concreet over is.

Veel groter bereik door kennisdeling

Potentiële klanten kunnen ook een antwoord zoeken op hun vraag. En hoe beter je met de inhoud van je website aansluit op de vragen die spelen bij (potentiële) klanten, hoe groter de kans dat je online door hen gevonden wordt. Helemaal natuurlijk, als je je kennis verspreidt op de sociale media platforms waar je (potentiële) klanten actief zijn. Beantwoord op je website dus vragen van klanten.

Wat wil je weten als je plannen hebt om te (ver)bouwen? Je wil weten wat de prijzen zijn (wat kost een dakkapel, wat kost de verbouwing van een badkamer, wat kost een nieuwe keuken). Je wil weten hoe de prijzen van de verschillende aannemers zich tot elkaar verhouden en waarom ze verschillen. Of een aannemer goed werk levert en betrouwbaar is (referenties). Welke mogelijkheden er zijn en hoe dat eruit ziet, hoe lang het duurt, hoeveel overlast je gaat hebben, welke materialen er allemaal zijn en waarin ze verschillen. Je wil resultaten zien van andere verbouwingen, welke vergunningen je moet aanvragen en hoe, et cetera, et cetera.

En wat als je geen particulieren als klant hebt, maar bedrijven? Waar liggen je klanten of opdrachtgevers dan wakker van? Misschien wel van hun processen. Dat het allemaal veel slimmer en sneller moet kunnen, maar dat ze niet weten hoe. Misschien wel van hun ambities om te verduurzamen, en dat ze niet weten waar ze moeten beginnen, welke mogelijkheden er zijn en met welke wetten en regels ze rekening moeten houden. Misschien wel van de veiligheid op de bouwplaats, et cetera, et cetera.

Deel je kennis, beantwoord vragen. Internet en social media bieden je op die manier de kans om heel veel mensen te bereiken (die je anders niet zou bereiken). 

Reden 2:

Als je online geen kennis deelt mis je de kans om autoriteit te claimen op die kennis

Stel: je weet veel van passief bouwen. Je bent hierin een voorloper en er al langer in actief. En dan ineens gaan allerlei andere bedrijven zeggen dat zij daar ook heel veel verstand van hebben. Terwijl jij honderd keer de ervaring hebt die zij hebben! Voor je het weet worden zíj gezien als de expert.

Kennisdelen Kennisdelen op internet | wel slim of niet slimAls je niet vertelt en laat zien waar je goed in bent, weten mensen het ook niet. Natuurlijk, je opdrachtgevers kennen je, hebben met jou gewerkt, ze weten wat je kan. Maar als je echt heel veel verstand van iets hebt, dan mag toch iedereen dat weten? Dan wil je toch ook niet dat iemand anders die autoriteit claimt? En doen andere partijen dan meer kennis op over passief bouwen doordat jij die kennis online deelt? Ja, maar ze blijven op dat moment altijd een stapje achter, omdat jíj de bron bent van de informatie. Jíj bent de autoriteit.

Kortom: als jij je kennis niet deelt doet de concurrent het wel en die gaat er dan alsnog vandoor met jouw (potentiële) klanten.

Tot slot nog even dit: niet actief worden op een platform op LinkedIn (of op zo’n platform je profiel afschermen), omdat je bang bent dat de concurrent dan je relaties gaat benaderen raad ik ook af. Allereerst is het de vraag of zakelijke relaties nog wel ‘geheim’ blijven in dit tijdperk van internet en social media. Plaats je zelf geen tweet of update, dan doet iemand anders dat wel voor je.

Daarbij, hoeveel vertrouwen heb je in de kracht van je relaties als je bang bent dat ze elk moment kunnen opstappen? Is dat niet per definitie een slecht teken? Los van internet en social media? Heb je dan wel genoeg onderscheidend vermogen?

Als je een duidelijke toegevoegde waarde levert ten opzichte van concurrenten heb je niet direct te vrezen dat klanten naar een ander gaan als er openheid komt over de relatie. Je klanten hebben dan immers bewust gekozen voor jou, om redenen die voor hen belangrijk zijn.

Benut liever de kansen van internet en social media, in plaats van alleen maar te focussen op mogelijke bedreigingen!