Hoe kijken gebruikers naar je website?

Hoe kijken gebruikers naar je website

Sinds websites zo’n belangrijk communicatiemiddel zijn geworden zijn er usability tests. Usability tests onderzoeken waar gebruikers van een website (het eerst) naar kijken. De resultaten worden gebruikt om websites zo in te richten dat de bezoekers de (voor de eigenaar van de website) belangrijkste informatie het eerst zien of lezen.

Usability tests worden niet voor niets gedaan. Internetgebruik draait vooral om zoeken en scannen. Het is dus belangrijk om elke bezoeker direct datgene te laten lezen op je website wat het meest relevant is.

Mensen kijken naar gezichten
James Breeze laat op zijn weblog prachtig zien wat het resultaat was van een usability test die hij zelf uitvoerde.

Zo kwam hij er bijvoorbeeld achter dat mensen vooral naar gezichten kijken. Belangrijke informatie plaatsen naast een portretfoto leidt dus af van de tekst. De bezoeker kijkt dan vooral naar de foto en neemt de informatie niet (of later pas) tot zich.

Mensen kijken naar waar een ander naar kijkt
Gebruik van (portret)foto’s is daardoor echter niet direct af te raden. Zeker niet zelfs. James Breeze kwam er namelijk ook achter dat bezoekers kijken naar datgene waar de persoon op de foto naar kijkt.

Zie hieronder twee voorbeelden.

Op de ene webpagina kijkt de baby de bezoeker aan. De bezoeker kijkt daardoor naar het gezicht van de baby (hoe roder de kleur, hoe meer mensen langer naar die plek op het scherm keken) en kijkt niet naar de tekst.

Op de andere webpagina kijkt de baby naar de tekst. Het oog van de bezoeker wordtt daardoor ook naar de tekst getrokken. Resultaat: de bezoeker leest de tekst!

Hoe kijken gebruikers naar je website