Bloggen? Twee vragen om jezelf áltijd te stellen voordat je start met schrijven

Bloggen? Twee vragen om jezelf áltijd te stellen voordat je start met schrijven

Bloggen wordt steeds populairder in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik merk dat aan de artikelen die voorbijkomen in mijn timeline op LinkedIn, aan de aanvragen die ik binnenkrijg voor hulp en het groeiende aantal evenementen dat aandacht besteedt aan het onderwerp bloggen. Als je mij een beetje kent zal het geen verrassing zijn dat ik dit een hele goede en leuke ontwikkeling vind. Ik schreef al tal van artikelen en ook boeken over de kracht van bloggen. Het is een geweldige manier om je te profileren, je kennis uit te breiden en je eigen verhaal steeds verder aan te scherpen. Beginnen met schrijven is alleen lang niet altijd makkelijk. Daarom hier een tip om je te helpen, in de vorm van twee vragen om jezelf áltijd te stellen voordat je start met een blog.

Misschien is het goed om eerst nog even kort in te gaan op de kracht van bloggen. Als medewerkers hun kennis en ervaringen delen in blogs kun je je als organisatie via die medewerkers onder meer:

  • Onderscheiden van de concurrent
  • Helder profileren
  • Beter en frequenter contact onderhouden met klanten en andere relaties
  • Je (werkgevers)imago verbeteren
  • Kennis verder ontwikkelen en/of co-creëren
  • Beter online vindbaar zijn
  • Een groter bereik realiseren

Voor wie schrijf je en wat is je doel?

Wat daarbij belangrijk is voor de content die je maakt en deelt, is uiteraard dat het relevant is voor je doelgroepen. Idealiter gaat je blog dan ook over problemen of vragen waar zij mee rondlopen, en waar jij een goed antwoord op hebt. En daar gaat het soms nog wel eens mis, merk ik. Blogs zijn dan te algemeen of te commercieel, doordat de blogger vooral vanuit zijn of haar eigen perspectief is begonnen met schrijven. ‘Ik heb een mooi nieuw product dat ik onder de aandacht wil brengen, ik ga er een blog over schrijven.’ Of ‘We hebben nu zo’n goed idee, dat is echt voor iedereen in de branche interessant.’

Wat er dan gebeurt, is dat je met je content niet echt inspeelt een specifieke informatiebehoefte van een specifieke doelgroep. Er is dan minder herkenning vanuit je doelgroepen en zij zullen veel minder snel geneigd zijn om je blog te lezen.

Ik werd mij er de afgelopen tijd van bewust dat ik zelf altijd eerst twee vragen stel als ik mensen help met bloggen. En dat ik die vragen stel om wat ik hierboven beschrijf te voorkomen. Die vragen zijn de volgende:

Wie wil je met dit blog bereiken?

Op deze eerste vraag is je antwoord idealiter zo specifiek mogelijk. Schrijf je over een onderwerp dat voor veel vastgoedeigenaren interessant is, maak dan een selectie. Schrijf bijvoorbeeld eerst een blog alleen voor woningcorporaties (en dan het liefst ook nog specifiek een bepaald persoon binnen die woningcorporatie, bijvoorbeeld de vastgoedmanager). Als je dat doet namelijk, kun je veel beter in detail beschrijven met welke problematiek je ziet dat die vastgoedmanager kampt en hoe jij kan helpen daar een oplossing voor te vinden. Is je oplossing ook interessant voor gemeenten? Schrijf daar dan een apart blog voor.

Wat wil je met dit blog bereiken?

Op deze tweede vraag is je antwoord het liefst niet commercieel zoals ‘Meer producten verkopen’. Of ‘Hoger komen in Google’ (als dat je enige doel is wordt je blog zeker niet interessant om te lezen). Natuurlijk blog je wel om de naamsbekendheid van je bedrijf, diensten en producten te vergroten. En natuurlijk kan een van je doelen zijn om online beter vindbaar te worden. Maar dat is nooit je enige doel.

Je bedrijf is ooit ontstaan vanuit een behoefte in de markt. Jullie hebben iets – kennis, producten, diensten – waar je andere mensen/bedrijven mee helpt. Dat – mensen verder helpen – is ook je doel als je blogt. Bijvoorbeeld doordat je kennis deelt waar zij iets aan hebben, waarmee je ze aan het denken zet of waarmee je een oplossing biedt voor een probleem.

En natuurlijk (de tweede reden waarom deze vraag over wat je met je blog wilt bereiken goed is om te stellen) is het ook slim om na te denken over welke actie je wilt dat mensen nemen als ze je blog hebben gelezen. Wil je dat ze een reactie achterlaten onder je blog, waarin ze eigen ervaringen delen? Wil je dat ze contact opnemen als ze meer vragen hebben over het beschreven onderwerp? Als dat zo is, benoem dat dan, want zo’n call-to-action onder je blog stimuleert de interactie en interactie kan je ook weer veel opleveren: nieuwe ideeën, nieuwe contacten, nieuwe blogonderwerpen en ga zo maar door.

Ik hoop dat dit je helpt, succes met bloggen!

P.S.
Tips voor het schrijven van een blog deelde ik ook eerder al in dit 10-stappenplan voor het schrijven van een blog. En laat me even weten of het jou ook helpt, deze twee vragen. Dat vind ik leuk om te horen. Of stel je jezelf altijd andere vragen voordat je gaat schrijven? Ook dan hoor ik het graag! Samen weten we altijd meer dan alleen :-).