8 praktische tips voor de inzet van social media in de bouw

Dit artikel verscheen eerder in de VELUX Clubkrant

Tip 1: Zorg dat je website online goed vindbaar is
Bijna iedereen gebruikt internet om te zoeken naar diensten en producten. Ook jouw klanten. Zorg dus in ieder geval dat je goed vindbaar bent. Focus in de teksten op je website op de vragen van je klanten (waarvoor schakelen ze je in?) en gebruik daarbij ook de (zoek)woorden die ze gebruiken. Dat maakt je website aantrekkelijker voor potentiële klanten en beter vindbaar in Google.

8 praktische tips voor de zakelijke inzet van social media in de bouw
Tip 2: Gebruik je locatie om gevonden te worden
Volgens Google is 1 op de 5 zoekopdrachten gerelateerd aan een locatie (‘aannemer Hilversum’, ‘dakraam vervangen Dordrecht’). Een manier om daar handig op in te spelen is door een lokale bedrijfsvermelding aan te maken op Google Mijn Bedrijf. Zoek je bedrijf op de kaart en voeg het gratis toe.

Tip 3: Beter 1 ding goed dan 3 dingen half
Als je actief wordt op social media, pak het dan stap voor stap aan en focus om te beginnen op één social medium. Kies voor een kanaal dat past bij jou en je doelgroep (LinkedIn, Facebook, YouTube en Twitter zijn het bekendst in de branche). Start gewoon eens met luisteren naar wat er wordt gezegd en geschreven. Kijk rond, hoe gebruiken andere bedrijven social media? Zie je dingen die je inspireren of die je juist zelf niet zo zou doen?

Tip 4: Deel tips en reageer
Vermijd teveel over jezelf praten. Deel liever berichten waar je volgers echt wat aan hebben. Dat wordt gewaardeerd en de kans dat mensen je berichten doorsturen is dan ook groter (en daarmee vergroot je weer je naamsbekendheid). Reageer op vragen of reacties. En laat ook met regelmaat wat van je horen. Als je minder tijd hebt is dat ook niet erg, maar dan is het beter om twee keer in de week iets te posten, dan op één dag, als je even tijd hebt, drie berichten achter elkaar.

8 praktische tips voor de zakelijke inzet van social mediaTip 5: Download de app
Social media bijhouden is een stuk makkelijker als je het altijd bij de hand hebt. Of het nu LinkedIn is, Twitter, Facebook of YouTube, ieder social medium heeft zijn eigen app. Zet ‘m op je smartphone of tablet, dan wordt het bijhouden van social media makkelijker, leuker en laagdrempeliger.

Tip 6: Gebruik beeld
Zeker online zijn mensen visueel ingericht. Een plaatje trekt sneller de aandacht dan tekst. Social media worden ook steeds visueler. Foto’s, filmpjes en plaatjes komen in tijdlijnen prominent in beeld. Maak daarvan gebruik door tekst en beeld te combineren. Voor en na foto’s van een project bijvoorbeeld, mooie momenten op je bedrijf, grappige of interessante filmpjes die je tegenkomt online of foto’s die inspiratie geven voor een verbouwing.

Tip 7: Wees jezelf
Bedrijven die succesvol zijn op social media, zijn bijna zonder uitzondering authentiek. Gebruik je eigen stem. Wees persoonlijk en herkenbaar door jezelf te zijn. Schrijf zoals je praat en gedraag je op social media niet zakelijker of afstandelijker dan anders.

Tip 8: Maak een beetje lol
Bedrijven die succesvol zijn leren continu bij. Ze kijken wat werkt en wat niet werkt en passen op basis daarvan het type berichten dat ze delen aan. En vooral, ze hebben er plezier in. Maak een beetje lol, deel af en toe een grap. Blijf tegelijkertijd wel scherp op wat je deelt, iedereen kijkt mee. Vermijd als het even kan politiek gevoelige onderwerpen en beledigende grappen.